Articole
Linux in scoli
Linuxul reprezintă de foarte mult timp una din alternativele gratuite ale sistemului de operare Windows... Mai mult
Microsoft isi anunta suportul pentru Linux
Printr-un contract ce face referire la brevete, Microsoft si Novell se angajeaza sa nu se dea in judecata din cauza anumitor brevete software... Mai mult
parlamentarii romani refuza proiectul olpc
Cred că este vorba
în primul rând de interese la
Ministerul Comunicaţiilor. Iar faptul ca ministrul a promis companiilor
INTEL şi Microsoft... Mai mult
starea gaming-ului din linux la ora actuala
Bine, bine – dar ce se întâmplă cu noi, utilizatorii Linux? Cei cu Windows dispun de 90% din titlurile
apărute pe piaţa comercială a gaming-ului, nici OS X nu stă rău laacest capitol, dar cum rămâne cu
noi?... Mai mult
Tehnologiile mobile nu sunt un pericol pentru sanatate
Telefoanele mobile, sistemele de inchidere centralizata ale autoturismelor,solutiile de acces radio de tip Wi-Fi, antenele de emisie ale statiilor de radio...Mai mult
gimp
Gimp– GNU Image Manipulation
Program, este cel mai cunoscut
şi performant program pentru
crearea şi editarea imginilor sub
Linux. Poate fi utilizat pentru
editarea fotografiilor digitale, a imaginilor
pentru web, poate fi folosit în
scopuri profesionale sau doar pentru
distracţie. Suportă o multitudine de
formate, inclusiv .PSD (Photoshop)
şi .PSP (PaintShop Pro). Extensia
implicită pentru Gimp este .XCF.
În această serie de articole voi
încerca să arăt la ce este bun acest
acest program, care sunt uneltele lui
şi cum se folosesc. Înainte de a
începe, ţin să amintesc că de cele
mai multe ori, în Gimp, o problemă
are mai multe moduri de rezolvare,
iar ceea ce veţi folosi depinde numai
de voi, de unealta cu care vă
obişnuiţi şi care vă place cel mai
mult, de unealta care vi se pare mai
intuitivă.
Ferestre şi meniuri
Gimp oferă utilizatorului posibilitatea
de a avea deschise mai multe
ferestre în acelaşi timp. La început
poate fi derutant, însă, pe parcurs
veţi vedea că acest lucru este folositor
deoarece oferă posibilitatea de a
decide unde vor fi poziţionate aceste
ferestre; le putem ascunde pe cele
utilizate mai rar, mărind astfel
suprafaţa de lucru.
Toolbox Window - este fereastra
principală a programului; implicit
arată ca în imaginea 1.
Î
In funcţie de
versiunea de Gimp folosită, această
fereastră poate suferi unele modificări
(poziţia uneltelor este schimbată,
apar unelte noi).
Layers, Channels, Paths – prescurtat
Layers Dialog (imaginea 2);
în
caz de închidere accidentală, orice
fereastră se poate redeschide din
meniul File-Dialogs.
Tools Option – fiecare unealtă din
Toolbox are opţiuni specifice, opţiuni
pe care le regăsim în această fereastră,
implicit poziţionată sub
Toolbox.
Image Window – este locul în care
avem afişată imaginea (imaginea 3).
Fiecare imagine va avea propria sa
fereastră. Bara de meniuri poate fi
eliminată pentru a mări suprafaţa de
lucru deoarece acestea pot fi accesate
prin intermediul butonului Menu sau prin click-dreapta.
Proiectul 1
De multe ori, imaginile captate
cu camera foto digitală sau cele
descărcate de pe Internet nu sunt pe
măsura aşteptărilor noastre sau nu
pot fi utilizate în ceea ce ne-am propus
să facem: dimensiuni prea mari,
culori şterse, ochi roşii, elemente pe
care nu le dorim în imaginea finală
etc. Cu ajutorul lui Gimp şi cu ceva
îndemânare, toate acestea se pot
rezolva foarte uşor. O astfel de
fotografie face subiectul primului
nostru proiect Gimp. Este o
fotografie făcută de mine în Delta
Dunării, într-o zi însorită, însă după
descărcarea pozelor în calculator
am observat că imaginea este
ştearsă, cerul nu este albastru iar
verdele copacilor nu este acel verde
pe care l-am văzut eu.
Dacă încă nu aţi deschis Gimp
este timpul să o faceţi pentru că
avem de gând să lucrăm cu el. Apoi
deschidem imaginea direct de pe
Internet folosind File-Open Location
şi tastăm următoarea adresă:
http://img237.imageshack.us/img237
/4466/delta230uh4.jpg
Pentru început, vom tăia imaginea,
reducând suprafaţa ocupată
de apă, iar pentru asta ne folosim de
unealta Crop accesibilă direct din
Toolbox. Cu unealta selectată
trasăm un chenar în jurul porţiunii
din imagine care ne interesează.
Redimensionarea zonei care va fi
păstrată se poate face fie folosind
fereastra Crop care s-a deschis, fie
trăgând de colţul dreapta jos al
chenarului trasat.
Intenţionat am lăsat o porţiune
din dată pentru a putea utiliza o
nouă unealtă, şi anume Clone. Aşa
cum spune şi numele, Clone copiază
porţiuni de imagine dintr-o parte în
alta, dintr-o imagine în alta sau
folosind şabloane (patterns). Alegem
tipul de pensulă (brush) Circle Fuzzy
de 19 pixeli din Toolsoption, selectăm
zona-sursă cu CTRL+click stânga
şi apoi... facem să dispară data
de pe fotografie (imaginea 4).
Pentru
ca rezultatul să fie cât mai realist
posibil, schimbaţi cât mai des sursa
de copiere şi încercaţi tot timpul să
alegeţi zone ce au culori asemănătoare
cu cele aflate în jurul zonei
destinaţie.
După ce am păstrat în imagine
doar ceea ce ne interesa, rămâne să
corectăm culorile. Vreau ca verdele
copacilor să fie mai intens iar cerul
să fie albastru. Pentru verdele
copacilor vom folosi una dintre cele
mai puternice unelte din Gimp şi
anume Hue - Saturation (Layer-
Color-Hue Saturation). În fereastra
nou-deschisă bifăm culoarea galben
(Yellow) şi modificăm valoarea ”saturation”
la 20. (imaginea 5).
Ce s-a
întâmplat? Am putea spune că am
introdus mai mult galben în imagine,
însă în realitate am făcut galbenul
mai intens. De ce aceasta a afectat
verdele copacilor? Vă las pe voi să
ghiciţi / descoperiţi.
Pentru a colora cerul în albastru,
paşii sunt următorii:
1 - meniul Layer - New Layer
2 - apăsăm tasta P pentru a selecta
unealta Paintbrush (accesibilă şi din
Toolbox)
3 - click pe Foreground si schimbaţi
culoarea în albastru
4 - din Toolsoption se alege
Brush(19)
5 - se desenează peste cer cu
albastru fără a se colora şi copacii
(în caz că se coloreză şi copacii
folosiţi Eraser - radiera - pentru a
şterge)
6 - în fereastra Layers, Channels,
Paths alegem mode Overlay (imaginea
6).
Poate vă întrebaţi de ce nu am
schimbat culoarea cerului în acelaşi
fel în care am modificat culoarea
copacilor? Pentru că aceasta va
afecta şi culoarea apei, iar apa arată
bine în imagine.
Proiect de sezon
Fiind iarnă, poate mulţi dintre
voi aţi vrea să puneţi zăpadă pe un
text (şi nu numai) sau poate o căciulă
de Moş Crăciun peste o literă din
text sau pe capul unei persoane! Şi
aici Gimp ne poate ajuta, însă inspiraţia
şi imaginaţia utilizatorului este foarte importantă pentru rezultatul
final.
Începem cu o imagine nouă de
800 x 400 pixeli, rezoluţie 72 dpi
(CTRL+N sau File - New).
Schimbăm culoarea Background
într-un albastru închis şi Foreground
într-un albastru deschis, apoi cu
Gradient Tool şi cu o singură mişcare
sus-jos pe imagine colorăm
fundalul. (imaginea 7)
Pentru a introduce text folosim
unealta Text din Toolbox. În
ToolsOption alegem tipul de font
Sans Bold de dimensiune 200 pixeli
şi culoare roşu. Pentru a scrie efectiv,
se dă click pe imagine şi se
tastează textul dorit (în cazul nostru
SNOW). În Layers Dialog introducem
un nou layer, transparent, deasupra
layerului SNOW. Acest layer nou îl
denumim ZĂPADĂ. (imaginea 8)
Schimbăm culoarea
Foreground în alb (eventual cu o
uşoară tentă albăstruie), alegem
BrushTool, pensula Circle(19) şi pictăm
zăpada peste text. Apoi selectăm
SmudgeTool şi cu aceeaşi pensulă
Circle dar de data aceasta mai
mică tragem uşor în jos zăpada de
pe litere, făcând-o să arate cât mai
natural. În Layers Dialog, click
dreapta pe layerul ZĂPADĂ şi
alegem “Alpha to Selection”, schimbăm
unealta din Smudge în
AirBrush, schimbăm Foreground în
negru şi pictăm o umbră abia vizibilă
în partea de jos a zăpezii (atenţie
însă, pensula trebuie să fie jumătate
în interiorul scrisului - centrul pensonului
trebuie să urmărescă linia de
selecţie). Şi zăpada este aproape
gata! Pentru mai mult realism deselectăm
totul (Select - None sau
CTRL+SHIFT+A) şi din meniul
Script-Fu - Decor alegem Add Bevel
cu valoare de 2. (imaginea 9)
Dacă vrem să punem o căciulă
de Moş Crăciun pe litera O, deschidem
o nouă imagine în Gimp cu
Open Location
(http://img225.imageshack.us/img22
5/1399/caciulamoscraciunny5.gif).
Cu Copy - Paste transferăm căciula
dintr-o imagine în alta şi cu ajutorul
uneltei MoveTool (tasta M) o poziţionăm
peste litera O.
Redimensionarea se face cu unealta
ScaleTool (SHIFT+T) iar rotirea cu
RotateTool (SHIFT+R). Rezultatul
final se poate vedea în imaginea 10.
Acestea fiind spuse vă doresc
distracţie plăcută alături de Gimp!
To be continued
În numărul următor vom discuta
în detaliu despre paşii făcuţi pentru
a schimba culoarea cerului: despre
layers şi blending mode.
UTILE
Foreground Color este culoarea
utilizată atunci când se desenează,
scrie, colorează adică aproape tot
ceea ce presupune existenţa unei
culori iniţiale. Background Color este
utilizată la crearea de gradiente, la
umplerea zonelor şterse cu radiera
(atunci când imaginea nu are transparenţă).
Culoarea implicită este
negru pentru Foreground şi alb pentru
Background. Pe parcursul unui
proiect aceste două culori se schimbă,
iar pentru a reveni la culorile
iniţiale se dă click pe cele două
dreptunghiuri mici din stânga. Pentru
a schimba culorile între ele se dă
click pe săgeata în dublu sens din
dreapta culorilor.
Hue - Saturation - o imagine
poate fi definită prin Hue, Saturation
şi Brightness, unde Hue reprezintă
culoarea, Saturation reprezintă
intensitatea culorii iar Brightness
luminozitatea. Modificând Hue şi
Saturation putem modifica culorile
dintr-o imagine fără a afecta luminozitatea
şi contrastul.
subiecte
- ISTORIA LINUX
- COMENZI LINUX
- COMPONENTE LINUX
- PRINCIPALELE DIRECTOARE
- FAT32 SI NTFS IN LINUX
- TOTUL DESPRE KERNEL
- STRUCTURA DATELOR
- EMULATORUL WINE
- COMUNITATIILE OPEN-SOURCE DIN ROMANIA
- GRATUIT? SAU NU?
- DREAMLINUX
- CE ESTE UBUNTU?
- L I N K S